Janiak – Penderecki – Wit

Janiak – Penderecki – Wit

1.12.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski

W niedzielę 6 grudnia o 18.00 na kanale YouTube Filharmonii Krakowskiej odbędzie się światowe prawykonanie utworu Rafała Janiaka Postscriptum 8’37″≈8(.)6…in memoriam Krzysztof Penderecki. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Antoni Wit.

Wieczór dopełnią dzieła zmarłego w Krakowie 29 marca 2020 roku Krzysztofa Pendereckiego: Epitaphium Artur Malawski in memoriam, VI Symfonia Pieśni chińskie, Agnus Dei z Polskiego Requiem i Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza. Oprócz orkiestry wystąpią: znakomity baryton Jarosław Bręk oraz Chór Filharmonii Krakowskiej przygotowany przez Teresę Majkę Pacanek. Zostanie również wykonany utwór Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, kompozytora zaprzyjaźnionego z Pendereckim, urodzonego 6 grudnia 1933 roku w Czernicy koło Rybnika, a zmarłego 10 lat temu w Katowicach.

Rafał Janiak tak napisał na stronie tytułowej partytury swojego nowego utworu: Trudno wyrazić słowami znaczenie tysięcy zapisanych stron papieru nutowego pióra Mistrza dla polskiej kultury… Odejście prof. Krzysztofa Pendereckiego, pomimo jego sędziwego wieku, przyszło tak nagle i jednak nieoczekiwanie… Jedna z jego emblematycznych partytur – “Tren Ofiarom Hiroszimy” w pierwotnych planach została opatrzona tytułem odnoszącym się jedynie do czasu trwania utworu.

“Tren Ofiarom Hiroszimy” Krzysztofa Pendereckiego (pierwotny tytuł:  8’37’’), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Antoni Wit

Gdyby 10 lat życia tego artysty mogło być streszczone do minuty, to krótka, pobieżna biografia największego polskiego kompozytora XXI w. trwałaby właśnie około 8 minut i 37 sekund… Zamiast słowem, dźwiękiem próbuję nakreślić mój prywatny szkic do portretu… Poniższa partytura jest hołdem złożonym Mistrzowi, którego miałem zaszczyt poznać osobiście. Jest to zatem „utwór biograficzny”, w którym jak w kinie, wątki z życia kompozytora przeplatają się z historią ojczystego kraju. Nie brak tu cytatów z jego muzyki – niektóre z pewnością będą od razu czytelne, inne zaś są głęboko przetworzone i zakamuflowane w gęstwinie dźwięków. 6 sekund – jeden rok z życia – 8’37” – 86 lat cennego czasu dla polskiej kultury…

Kiedy w 2016 roku poprosiłem Krzysztofa Pendereckiego, by został jurorem Międzynarodowego Konkursu na Operę “Człowiek z Manufaktury”, zgodził się wyjątkowo, ponieważ generalnie odmawiał już pełnienia takiej funkcji. W pierwszym etapie, w grudniu 2016 roku jury wybrało czterech kompozytorów: Katarzynę Brochocką, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i Aleksandra Nowaka. Do drugiego etapu dopuszczono Brochocką i Janiaka. Ostatecznie jury jednogłośnie zdecydowało o tym, że Rafał Janiak otrzymuje Grand Prix. Został również wybrany przez publiczność operową najlepszym kompozytorem. Konkurs był organizowany przez Teatr Wielki w Łodzi i łódzką Manufakturę.

W komisji oprócz mistrza Pendereckiego zasiadały takie znakomitości, jak: dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi prof. dr hab. Urszula Kryger, prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena Elżbieta Penderecka, dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrygent, kierownik muzyczny koncertu finałowego konkursu „Człowiek z Manufaktury” Vladimir Kiradijev, krytyk operowy, dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia Aleksander Laskowski, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi dr Wojciech Rodek (w pierwszych 2 etapach) i dyrygent, adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie dr hab. Maciej Tworek.

Po udanej prapremierze w Teatrze Wielkim w Łodzi, udaliśmy się na spotkanie z Elżbietą i Krzysztofem Pendereckimi w ich krakowskim domu. Profesor z uwagą przeglądał partyturę i omawiał z Janiakiem fragmenty jego dzieła, po czym powiedział: “Wreszcie mamy nowego kompozytora operowego” i poklepał młodego artystę po ramieniu, wyrażając w ten sposób pełną aprobatę dla jego scenicznego dzieła.

Od lewej: prof. Krzysztof Penderecki, Rafał Janiak, Krzysztof Korwin-Piotrowski, Elżbieta Penderecka, Wojtek Korwin-Piotrowski

Swoim nowym utworem Rafał Janiak składa hołd Mistrzowi, który 23 listopada 2020 roku obchodziłby swoje 87. urodziny. Prof. Antoni Wit przez wiele lat prezentował na świecie i nagrywał na płyty dzieła Pendereckiego. Uczył także dyrygowania (na Uniwersytecie Fryderyka Chopina) Rafała Janiaka, który od kilku lat jest dyrektorem artystycznym Chopin University Chamber Orchestra, a od września tego roku pełni funkcję dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na UMFC. Więcej informacji o tym cenionym kompozytorze i dyrygencie można znaleźć tutaj.

Bilety na koncert Filharmonii Krakowskiej online w cenie 15 złotych można nabyć tutaj.

Po dokonaniu zakupu, na wskazany przez Państwa adres e-mail zostanie wysłany link do transmisji w serwisie YouTube. W przypadku dodatkowych pytań można kontaktować się poprzez e-mail: widownia@filharmonia.krakow.pl .

Pełne informacje związane z tym koncertem oratoryjnym znajdują się na stronie Filharmonii Krakowskiej.

Artykuł Janiak – Penderecki – Wit pochodzi z serwisu ORFEO.

https://orfeo.com.pl/niezbednik-melomana/janiak-penderecki-wit/
Źródło: orfeo.com.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*