Garbaty Mostek jak przed laty

Garbaty Mostek jak przed laty

Miasto planuje rozbiórkę Garbatego Mostka i wybudowanie go od nowa w formie nawiązującej do lat przedwojennych.

Łukowata kładka nad linią kolejową 353, łącząca osiedle Mokre z Jakubskim Przedmieściem, jest już w bardzo złym stanie. Zniszczone schodki i przerdzewiałe balustrady upstrzone graffiti wyglądają źle i mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników. Wkrótce się to zmieni. Garbaty Mostek zostanie rozebrany i zbudowany od nowa. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji i zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych dla zadania pn.„Rozbiórka i budowa nowej kładki Garbaty Mostek – nad linią kolejową 353 w km 138,106 łączącej ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego”.

W ramach inwestycji powstanie nowa kładka dla pieszych, nawiązująca do historycznej formy obiektu z lat przedwojennych oraz dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i rowerzystów. Projekt powstał w oparciu o zdjęcia archiwalne obiektu. Wzdłuż 23-metrowego łuku zamontowane będą stalowe balustrady i latarnie. Schody wyposażono w stalowe prowadnice umożliwiające przeprowadzenia rowerów i wózków dziecięcych. Na obu końcach kładki powstaną też windy, umożliwiające korzystanie z przeprawy osobom niepełnosprawnym.
Szacunkowa wartość zadania to 4,2 mln zł, ostateczna zostanie ustalona na etapie sporządzania kosztorysów inwestorskich. Realizacja zadań PKP PLK SA i GMT nastąpi po uzyskaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych.

Wizualizacja Garbatego Mostka po przebudowie

Wizualizacja Garbatego Mostka po przebudowie

Przebudowa Garbatego Mostka jest jednym z zadań projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”, realizowanego przez trzech Inwestorów: PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP SA i Gminę Miasta Toruń.

W ramach tego projektu opracowywana jest dokumentacja projektowa dla następujących przedsięwzięć:

Zakres I – zadania PKP PLK S.A. (w trakcie opracowywania):

• remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego
• budowa drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego;
• przebudowa stacji Toruń Miasto wraz ze skomunikowaniem budynku dworca i peronów przejściem podziemnym z ul. Sowińskiego;
• przebudowa szlaku Toruń Miasto – Toruń Wschodni;
• przebudowa stacji Toruń Wschodni wraz z peronami i istniejącym przejściem podziemnym;

Zakres II – zadania PKP S.A. (dokumentacja opracowana, ogłoszono postępowania na realizacje robót budowlanych):

• przebudowa dworca Toruń Miasto i budynków kompleksu dworcowego Toruń Wschodni;

Zakres III – zadania GMT (w trakcie opracowywania):

• przebudowa ul. gen. Józefa Sowińskiego;
• budowa węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni wraz z przebudową skrzyżowania ul. Marii Skłodowskiej-Curie i Stanisława Żółkiewskiego;
• budowa ciągu pieszo-rowerowego od dworca Toruń Miasto do ul. Dybowskiej z kładką pieszo-rowerową na moście kolejowym im. Ernesta Malinowskiego;
• przebudowa kładki „Garbaty Mostek” nad linią kolejową nr 353.

Więcej informacji

Informacje o Toruniu

Toruń to miasto, które należy do elitarnej grupy miejsc, wyróżnionych wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Toruń to miejsce gdzie przeszłość spotyka się z teraźniejszością, a nauka z kulturą. Pełna uroku Starówka zachęca wszystkich do spacerów śladami europejskiego dziedzictwa. Pierniki to kolejny z symboli miasta. Jak powiada staropolskie przysłowie: ”gdańska gorzałka, toruński piernik, krakowska panna, warszawski trzewik - najlepsze rzeczy w Polsce". Dlatego będąc tu trzeba ich koniecznie spróbować. By poznać piernikową tradycję warto odwiedzić dwa miejsca: wystawę „Świat toruńskiego piernika” prezentowaną w Domu Kopernika oraz Żywe Muzeum Piernika.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*